Malaysia Airlines is op dit moment aan het stunten met prijzen. Voor 722 euro heb je op de zoeksite Momondo al een retourtje Bali in de herfstvakantie. En nu het Maleisisch staatsinvesteringsfonds de noodlijdende maatschappij heeft overgenomen, kun je ook daadwerkelijk van je geboekte vakantie genieten.

Alleen Garuda Indonesia komt enigszins bij de prijs van Malaysia Airlines in de buurt, en een Etihad- of KLM-vlucht (met tussenstop) is bijna 150 euro duurder. De directe KLM-vlucht naar Bali kost op dezelfde dagen ruim duizend euro.

Een directe vlucht naar Kuala Lumpur met Malaysia Airlines is nog goedkoper dan naar Indonesie: 632 euro. Air France doet het voor minder, maar dan duurt de reis wel bijna 24 uur.

Het is geen verrassing waarom Malaysia Airlines met man en macht passagiers aan boord probeert te krijgen. De luchtvaartmaatschappij zag de afgelopen maanden de boekingen achteruit hollen na de mysterieuze verdwijning van MH370 in maart en het aantal boekingen liep nog verder terug na de dramatische crash van MH17 in juli. Waar rook is vuur, denken veel mensen na de twee crashes binnen een aantal maanden – laten we maar iets meer betalen.

Puike reputatie

Maar dat is in dit geval niet terecht. Malaysia Airlines staat bekend als een van de beste luchtvaartmaatschappijen, als het gaat om punctualiteit, servicegerichtheid en, ja, ook veiligheid.

Van de twee dodelijke ongelukken die de maatschappij tot 2014 op haar conto had, was er een het gevolg van terrorisme (1977, 100 doden) en de andere het gevolg van een menselijke fout (1995, 34 doden). En ook in het geval van de ongelukken in 2014 is er sprake van overmacht: de verdwijning van MH370 blijft een mysterie, en de crash van de MH17 was een daad van terrorisme. Het had net zo goed een vlucht van Singapore Airlines of Air India kunnen zien – de drie vliegtuigen vlogen rond dezelfde tijd over hetzelfde gebied.

Het personeel van Malaysia Airlines is zelf ook hard geraakt door de ongelukken. Eerder deze week organiseerde de maatschappij een bijeenkomst om de slachtoffers van MH17 te herdenken, zowel de passagiers als de piloten en het cabinepersoneel. “Wij zijn een familie”, zei een stewardess. “En voor onze collega’s houden wij ons hoofd hoog en gaan we door.”

Malaysia Airlines en haar personeel zal er alles aan doen om reizigers te overtuigen dat hun reputatie als betrouwbare en plezierige maatschappij verdiend is. En veiligheid krijgt daarbij natuurlijk extra aandacht.

Faillissement afgewend

De toekomst van Malaysia Airlines is voorlopig veilig gesteld door het Maleisische staatsinvesteringsfonds. Fonds Khazana Nasional heeft de aandelen opgekocht en zal de noodlijdende luchtvaartmaatschappij gaan herstructureren.

Dat is ook goed nieuws voor iedereen die al een vliegticket geboekt had met luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines. Die kan zich nu met een gerust hart op de vakantie verheugen. En het is een extra aansporing voor wie nog op zoek is naar een vliegticket, want een faillissement is daarmee voorlopig afgewend.

Verzekering

Mocht de luchtvaartmaatschappij, tegen alle verwachtingen in, toch failliet gaan, dan kan de reiziger die een los ticket geboekt heeft, zich bij de curator melden. De kans dat het geld voor de tickets via deze weg terug komt is echter klein. De reiziger staat achter in de rij als het gaat om schuldeisers.

Veel annuleringsverzekeringen bieden vergoeding in het geval van een faillissement van de luchtvaartmaatschappij. Ook zijn er speciale vliegticketverzekeringen in de markt, die voor tien tot twintig euro, uitkomst bieden. Lees wel altijd goed de voorwaarden door, want het komt ook voor dat annuleringsverzekeringen alleen uitkeren in het geval van overmacht aan de kant van de passagier (bijvoorbeeld in het geval van ziekte of overlijden).

Nieuwe naam

Geruchten gaan dat een nieuwe naam een van de eerste maatregelen zal zijn die het staatsinvesteringsfonds gaat nemen om Malaysia Airlines te redden. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat het gekochte ticket van naam verandert – dat maakt voor de reiziger echter niet uit. Malaysia Airlines zou wel gek zijn om de al verkochte tickets weer te annuleren, net nu ze een charme-offensief openen.

Maar het betekent ook dat wanneer de luchtvaartmaatschappij zijn doorstart maakt, de stuntprijzen waarschijnlijk weer voorbij zijn. Khazanah Nasional heeft aangekondigd later deze maand met nieuwe maatregelen te komen – dat is waarschijnlijk ook het moment om weer uit de paniek- en stuntmodus naar de gewone, betrouwbare modus te gaan met de bijbehorende prijzen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl